onsdag 9 maj 2012

Skir grönska, tulpaner och körsbärsblom...

Tulpaner, tulpaner och skir grönska...härliga färger...mumma....och se, är det inte en liten aklejruta i framkanten? Och till vänster stjälkarna på den mystiska Petroviska atriplicifolia ”Blue Spire”...

Det ser ut att bli mycket körsbär i år igen, bara alla små flygfän kommer igång och surrar runt bland blommorna lite... I år ska jag ta bättre hand om bären, inte bara mumsa i mig dem... Tips?

Inte mycket till skuggplantering just nu, men körbärsblom... Växterna vid "bryggan" verkar ha klarat de kalla nätterna med hjälp av lite granris (fram till 9 maj...hmmm...). Har precis tagit upp 7-8 kroll-liljor till för donation, och har då snart tagit upp ett sjuttiotal av dem. Hellre ge bort dem än se dem röjas ner, en hel del flyttar jag om och en hel del står kvar i skogspartiet bakom huset. Det får räcka... Men de är luriga att få upp... Vips så har liljan släppt löken, eller löken gått i flera bitar - ett slags kroll-lilje-försvar för att upprätthålla beståndet...och sprida sig.... Då har jag låtit löken/bitarna ligga kvar i jorden - det kommer fler vårar...

4 kommentarer:

  1. Denna tid är helt underbar och allt går så fort, nästan FÖR fort.
    Trodde först att du varit och fotat tulpaner i någon park....men såg att det är ju Fjälla. Hur har du lyckats med detta??? Ska inte trivas i tung, blöt lera...och hur har Ni lyckats hålla borta alla vilda djur?? Snyggt jobbat! Är det aklejrutan du fick av mig, förra året? (Du glömmer inte lilla mig,va? = Krolliljor)KRAM

    SvaraRadera
  2. Först väntar och väntar man, sen "vips" så går allt i full fräs och det gäller att hänga med... Håller med dig! Men UNDERBART! Nämn inte vilda djur...jag blir själv sugen på att äta upp de där pastell-sorbé-mums-färgade karamell-knopparna... Och aklejrutan kommer från lilla Grön - apselut! Trodde att den dött under vintern, och blev så glad när den pluttade upp ur jorden... Och fina krollisar har jag allt sparat åt dig, flicka lilla... Kramar tillbaka! :-)

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Btw... Tulpaner i den upphöjda rabatten - annars hade de drunknat, ruttnat, dött... just name it ... för länge sedan. Klafs, klafs om det regnar lite till...

    SvaraRadera